VÆRD AT VIDE

– Læs her hvad du skal overveje ved indramning

Hvad er passepartout?

Det passepartout vi bruger, er et stykke syrefrit pap, som vi skærer et specialudskåret hul i, som passer til dit emne.

Der er 2 primære formål, med et passepartout:

Dels giver det en omkransning af motivet og dels giver det passepartout pappets tykkelse som ‘luft’ mellem frontglasset og motivet. Især indramninger af originale værker, er sidstnævnte vigtigt, da ændringer i luftfugtigheden ellers kan give skader på motivet ifm. kondensering. Et passepartout er altså både en ren visuel ting, der får et billede til at se godt ud – men det er også en ret praktisk anordning, når vi taler om fx originale emner.

Hvad er en svæveramme?

Mange får indrammet i svæveramme. Den giver dit maleri effekten af at “svæve” i rammen, og heraf navnet.

Maleriet monteres med afstandslister, så højden passer, og så beregner man det du gerne vil have den skal ‘svæve’, som afstanden ud til rammen. Svæverammen er et anderledes alternativ til malerier, der normalt skal have rammelister, som mindst har den samme højde som blindrammen.

Hvornår bruges opklæbning?

Desværre vil de fleste emner over en vis størrelse, give sig, så du får et ‘krøllet’ udtryk, hvis ikke det opklæbes. Derfor anbefaler vi, at næsten alle almindelige emner bliver opklæbede inden de rammes ind. Dette gøres primært så emnet ikke buler og bølger under glasset i rammen.

Det eneste vi fraråder at opklæbe er originaler,  ældre tryk, og eventuelt værdifulde eller porøse emner.

Vi opklæber med tørfilm og på ph-neutralt foamboard.

Hvilket glas skal jeg vælge til min indramning?

Mulighederne når det drejer sig om glas er: almindelig-, refleksfrit-, museums- eller conservation clear glas.

Vi bruger 2 mm kvalitet float glas, som vores standardglas. Det kan bruges til alle emner, og er det mest anvendte.

Refleksfrit glas:
Man bruger især refleksfrit glas hvis der er nogle lysforhold, der generer billedet og man næsten ikke kan se motivet for genskin og lysrefleksioner. Refleksfrit glas har en matteret overflade, og er 2 mm kvalitet float glas.

UV / Museums glas:
Mange vælger denne glastype til originaler samt værker der ønskes beskyttet mod UV stråler. Glasset har et UV filter på op til 92%. Derudover kan emnet ses uden generende lysrefleksioner.

Conservation Clear:
Dette glas har en UV beskyttelse på 99% men reducerer ikke som sådan  lysrefleksioner.